Van het net in zweden

Meter Frank heeft een geweldig mooi plekje in het Zweedse Laxviken .
De antieke boerderij heeft nooit een energie aansluiting gehad en eigenlijk willen ze dat zelf ook niet. Ze willen geheel onafhankelijk van het net genieten van de natuur weidsheid en stilte zonder op comfore in te leveren.

Hier een eerste kijkje bij hun mooie plekje en de slimme oplossingen die ze gekozen hebben.

Aangezien er serieus veel sneeuw kan vallen en je juist in de winter veel energie wil oogsten van de laag staande zon zijn horizontale panelen op de zuid muur van de “energie centrale” een slimme oplossing.
De opslag zijn 2 “powerbanken van 16*3Volt” dus 128Volt DC

Een maand energie oogsten en gebruiken ziet er zo uit :

Een kijkje op het energie dashboard:

WATER:
Drink water komt uit het meer. Voor het echte drink water gebruiken ze een berkey waterfilter. Dat is een grote koffie machine waar je vers water boven in gooit en onderaan komt er schoon water uit. Zonder stroom gewoon door de zwaarte kracht.
Het douche en niet drinkwater wordt uit het meer gepompt naar een grote bak in het douch huisje.

Wordt vervolgd: