24 uur in de natuur MTB2Daagse

Uiteraard was het weer eens snik heet tijdens onze MTB 2 Daagse.
Deze keer zou het kwik 30 graden aantikken in de schaduw. Een ideaal weekend om lekker te gaan fietsen. De routes leidden langs de woeste Zuiderzee van weleer waar ik (Adriaan) de sporen van de talloze dijkdoorbraken en overstromingen liet zien. Onderweg zwermden de rodelijst vogels letterlijk rond onze oren. We zagen grutto’s die terugkeken en kieviten die tureluurs werden van de Tureluurs en een moederzwaan die als bootje fungeerde.

De route ging rakelings langs mijn dorpje Baarn en dat bleek een uitkomst aangezien mijn buitenband begon te scheuren … na een korte pitsstop met veel water en thee gingen we snel verder. Eenmaal terug op de Paalkamping bleken steeds meer mensen de verkoeling van het bos lekker te vinden. Vuur maken werd verboden door de brandweer aangezien het code oranje was. Even later tijdens het eten stak er ineens een heftige storm op en waren we volledig overtuigd dat vuur maken op het uiterst droge beuken “kruitvat” een heel slecht plan was. De centrale kampvuurplek bleek al snel gezellig ook zonder vuur.  Zeker als er gelijkgestemden aanschuiven komen de mooie plannen en verhalen al snel los.

Na een verrassend rustige nacht op de overvolle Paalkamping ruimden we op en deden we de tweede ronde. Deze kenmerkte zich door het mooie diverse heide- en boslandschap van het Goois Natuur reservaat. Een mooi weetje leerde we van boswachter Leo: In het GNR is het fietsen op paden en wegen toegestaan mist je je normaal kan gedragen en je aan de regels houdt.
TIP: Speciaal voor de MTBers die denken dat de boswachter je niet kan volgen kregen we een niet geplande demonstratie van Leo. Toen een te enthousiaste bushcrafter de grootste dode boom die hij vinden kon om wou zagen. In een flits stond de geruisloze Zero Elektro motor naast de jongeman midden in het bos een kreeg hij privé uitleg over hoeveel jong leven in zo’n boom zit tijdens het broedseizoen.

Op de terugweg bruisten we weer van de de ideeën voor een vervolg. Deze keer wel weer gewoon met volle bepakking was de uitdrukkelijke wens van Gert 😉
Ik weet ook nog mooie paden opperde Gert en zo werd het snel duidelijk wat het volgende GAANenBeleven uitje gaat worden.

Na het tweede rondje namen we handenschuddend afscheid en gingen we er toch echt vandoor maar lang zal het niet duren voor we weer een nieuw avontuur gaan beleven.

Wil je ook een keer mee, kijk dan snel op de agenda of laat het dan weten. Onze ritten passen we aan naar het kunnen van alle deelnemers. We adviseerden en overleggen in een klein sub groepje zodat alle vragen en twijfels weggenomen kunnen worden.  Ons doel is en blijft een heerlijk avontuur GAAN Beleven met z’n allen.

De quotes en stukjes van de avonturiers,
Gert Noordhoek: Zaterdag om 12:00 uur vertrekken met de mountainbike. Mooie onbekende plekjes zien tijdens de reis. Eind van de middag kamp maken. Geen tent, maar slechts een luifeltje. Eten en kletsen rond de vuurplaats. Zonder vuur weliswaar, want code oranje, maar dat maakte het niet minder gezellig. Een bosuil die ons in de gaten hield vanuit zijn boom. ’s Nachts af en toe even wakker worden en je realiseren dat je gewoon buiten in het bos ligt. ’s Morgens wakker worden van het bijna oorverdovende getjilp van de vele vogels. Heerlijk geslapen overigens! Opstaan, ontbijten, kamp opbreken en weer op pad met de mtb. Zondag om 12:00 uur weer thuis. We zijn ‘slechts’ 24 uur lang op pad geweest, maar ik beleefde het als wel drie hele dagen! Het was weer prachtig met Gaanenbeleven.nl!

Jan Pieters: het blijft toch een mooie ervaring, een complete vakantie in krap 24 uur. Het gaat ons dan om de beleving van de natuur in ons kikkerlandje en dan ook nog eens met een aantal bekenden en onbekenden (ontmoet bij het niet brandende kampvuur). De eerste dag bevonden we ons in de polder boven Baarn met een weids uitzicht en vele gevleugelde vrienden. De tweede dag bestond voor het grootste deel uit fraaie bospaden waarover het prima fietsen was. Alhoewel het te boek stond als een MTB avontuurtje zou het ook heel goed te doen zijn geweest met een race- en/of gewone fiets.